Op naar Vredendal - Reisverslag uit Vredendal, Zuid-Afrika van Puck Hermans - WaarBenJij.nu Op naar Vredendal - Reisverslag uit Vredendal, Zuid-Afrika van Puck Hermans - WaarBenJij.nu

Op naar Vredendal

Blijf op de hoogte en volg Puck

24 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Vredendal

Hallo allemaal,

Ik dacht dat het wel weer eens tijd werd om wat van mij te laten horen. Ik heb de laatste week een aantal erg leuke dingen gedaan en deze wil ik natuurlijk weer graag met jullie delen.

De werkweek van 9 tot 13 juni is erg rustig verlopen en hierdoor heb ik goed aan mijn opdracht kunnen werken. In het weekend stonden een aantal dingen gepland aangezien het een lang weekend was. We hadden maandag namelijk vrij omdat het National Youth day was.

Op vrijdagavond moest Nederland natuurlijk spelen dus toen zijn we met de huisgenoten naar een sport café geweest. Toen wij daar kwamen waren de meeste zitplaatsen al bezet door voornamelijk Nederlanders, maar nadat de wedstrijd Mexico-Kameroen afgelopen was kwam er wat plaats vrij zodat de meeste konden zitten. Het was een geweldige sfeer en natuurlijk een geweldige wedstrijd. Na de wedstrijd zijn we nog even gebleven maar zijn gauw genoeg naar huis gegaan.

Zaterdag stond voor Dominik en mij Robben Island op de planning maar door het slechte weer werd dit afgelast en moesten we wat anders verzinnen. We hadden gehoord dat in Kaapstad een zeer bekende Foodmarket was die alleen op zaterdagmorgen was. Dus we besloten op te zoeken waar deze was en er vervolgens heen te gaan. Toen we daar kwamen zagen we een soort van grote gymzaal met allemaal verschillende kraampjes. Het was alleen niet zo groot als we verwacht hadden en we kwamen er dus ook al gauw achter dat we niet op de beroemde markt waren. Ondanks dat hadden we toch honger gekregen en besloten we eens in kijkje te nemen wat er allemaal te krijgen was. Ik besloot een beef burger te halen op eigen gemaakt brood wat erg goed smaakte. Hierna hebben we nog even rond gewandeld en zijn we weer naar huis gegaan. Omdat het behoorlijk geregend had lagen er een aantal grote plassen op de weg. Op zich niet zo heel bijzonder maar aangezien ik door een wel heel erg grote plas reed besloten mijn autootje dat hij maar even moest stoppen. Nadat ik hem nog net langs de weg kon parkeren hebben we maar even gewacht en na een aantal keer proberen deed hij het uiteindelijk gelukkig weer.

Zaterdag avond moest Engeland tegen Italië spelen en deze wedstrijden wouden wij wel zien. Aangezien deze wedstrijd pas om 12 uur begon besloten we eerst een film te kijken. Toen we rond half 12 wilden gaan, voelde ik mij niet zo lekker en besloot daarom maar thuis te blijven en naar bed te gaan. Dit bleek een verstandige keuze aangezien ik deze avond nog een aantal keer op moest staan om, laten we zeggen om niet op de details in te gaan, de wc eens goed te inspecteren. Nadat ik deze nacht dus niet erg veel had geslapen heb ik de zondag vooral doorgebracht in bed en ben ik op tijd gaan slapen.

Maandag hadden we gelukkig nog vrij en dat kwam wel goed uit. Ik voelde me weer een stuk beter dus besloten Dominik en ik dat we gingen surfen. Hier in de buurt is een plaatsje genaamd Muizenberg waar je erg goed kunt surfen. Aangezien Dominik een klein beetje ervaring had besloten we gewoon een surfbord en wetsuit te huren en het gewoon te proberen. We zijn de eerste de beste surfshop in gelopen en hier hebben we gevraagd of we hier de spullen konden huren. Voor 100 Rand (ongeveer €7,-) konden we de spullen voor een uur tot twee uur huren. De surfshop had een plek waar we ons om konden kleden en waar we onze spullen konden opbergen. Nadat het wetsuit was gepast en we het juiste surfbord hadden konden we beginnen. Het wetsuit was echt nodig aangezien het water nog geen 12 graden was.

Op het begin was het water erg koud aan de voeten en na 10 minuten was het erg koud aan de voeten maar na ongeveer een half uur voelde je ze niet meer. Het was een geweldige ervaring om te doen en het is mij zelfs gelukt om een paar keer te staan. Na ongeveer 2 uur gingen we weer uit het water en zag ik dat mijn voeten blauw waren geworden van de kou, maar ondanks dat hebben we besloten het zeker nog een keer te gaan doen.
Dinsdag stond voor mij een uitstapje op de planning ik was namelijk uitgenodigd door Alan (broer van Peter) om de kwekerij in Vredendal te komen bekijken. Aangezien Vredendal hier ongeveer 300 km vandaan ligt bleef ik hier een paar dagen. Ik ging met de Okkie (69 jaar) met de vrachtwagen mee en we vertrokken ongeveer rond 11 uur. Het was een prachtige rit met weer ontzettend mooie uitzichten. Omdat ze aan de N7 (de belangrijkste weg naar Vredendal) overal aan het werken waren moesten we op behoorlijk veel plaatsen wachten op tegemoetkomend verkeer. Toen we rond 4 uur aankwamen op de kwekerij kreeg ik een rondleiding van Alan. Na de rondleiding vertelde hij dat ik de beschikking had over een auto en een eigen plaats om te slapen. Tegenover de kwekerij was namelijk een soortvakantie woning waar ik de komende dagen kon logeren. Het was een klein huisje met een slaapkamer, badkamer en keuken en in de koelkast stond het eten voor deze avond al klaar. Deze avond heb ik lekker tv gekeken en verder niet heel veel gedaan.

Woensdag was ik om 8 uur op de kwekerij om te ontbijten in een soortgelijk restaurant als hier bij het tuincentrum. Hierna ging ik met Alan en Okkie naar het plaatsje Strandfontein waar Alan een vakantiehuisje heeft om naar de tuin te kijken. Strandfontein is een toeristisch plaatsje wat in de zomer volloopt met mensen. Het was een erg mooi huisje met een heerlijk uitzicht op zee. Na wat plannen te hebben gemaakt over hoe de tuin er uit zou komen te zien zijn we weer terug gegaan naar de kwekerij. Toen we terug waren heb ik weer gegeten in het restaurant en heb ik een beetje gewerkt aan mijn opdracht. Nadat mijn laptop leeg was ben ik terug gegaan naar mijn huisje en heb ik mij voorbereid voor de wedstrijd Nederland-Australië. Ik was namelijk uitgenodigd om bij Alan de wedstrijd te komen kijken er vervolgens te gaan eten. De vader van Alan kwam ook kijken aangezien zijn ouders tegenover Alan wonen. Na weer een mooie wedstrijd te hebben gezien konden we met zijn allen gaan eten. Het was erg gezellig en er was weer meer dan genoeg eten. Na het eten hebben Alan en ik nog naar de wedstrijd Chili-Spanje gekeken. Tijdens deze wedstrijd vertelde hij dat hij volgende week naar Duitsland op vakantie ging met het gezin en dat hij ook naar Arnhem ging. Toen ik had laten zien waar ik woonden zij hij dat Broekhuizen ongeveer wel op de route lag en dus wel even langs kon rijden om een foto te maken van ons huis.

Donderdag heb ik vooral aan mijn opdracht gewerkt en heb ik een klein beetje marketing advies gegeven voor de kwekerij. Alan vertelde mij over een typisch dorpje hier in de buurt en zij dat ik er maar even heen moest rijden om het te bekijken. Het was een klein dorpje waar ik denk ik door ongeveer elke straat die er was ben heen gereden. Nadat ik terug was ben ik nog even een ronden gaan lopen over de kwekerij om wat foto`s te maken. Om 6 uur was ik weer bij Alan om even voetbal te kijken en om half 8 gingen Alan, ik en zijn vrouw naar een wijnproeverij. Zij zitten namelijk bij een club die dit eens in de maand op verschillende plaatsen doet. Het was erg gezellig en we hebben behoorlijk wat wijnen geproefd.

Vrijdagmorgen was het alweer tijd om naar huis te gaan rond 9 uur vertrokken Alan en ik richting Kaapstad. Deze keer reden we niet via de N7 maar reden we over een combinatie van zandwegen en verharde wegen langs de kust terug. Ook hier waren weer een aantal zeer mooie uitzichten en heeft Alan verteld over de plaatsjes waar we langs reden. Alan vroeg of ik het erg vond als we eerst zijn jongste dochter op gingen halen van school en hij mij dan afzetten bij het tuincentrum. Natuurlijk vond ik dat niet erg en ik vond het ook wel leuk om tenminste één van de twee dochters te ontmoeten voordat ze thuis ze zouden ontmoeten (zij zitten namelijk in Kaapstad op school en komen meestal alleen in de vakanties naar huis). Alan vertelde dat op vrijdag om 1 uur de school uit was en precies om 1 uur waren we daar. Alleen was het er verdacht stil en het bleek dat de school pas om 2 uur uit was. Dus besloot Alan mij toch maar eerst af te zetten op het tuincentrum en later terug komen om zijn dochter op te halen voor zijn weekend hier in Kaapstad.

Vrijdag avond ben ik met Dominik naar een studenten huis in de buurt gegaan om de wedstrijd Zwitserland-Frankrijk te kijken. In dit studenten huis woonde een collega van Dominik en die vertelde dat ze op vrijdag altijd wel ergens uitgingen. Uiteindelijk hadden de huisgenoten niet zoveel zin en zijn Dominik en ik maar alleen gegaan. Een andere Zwitserse huisgenoot van ons (Tschani) wilde ook nog uitgaan dus hij ging ook nog mee. De avond bestond veelal uit van de ene club/kroeg naar de andere gaan, maar het was een erg gezellige avond.

Zaterdag stond Robben Island weer op de planning voor Dominik en mij maar nu ging het gelukkig wel door. Om naar het eiland te gaan moesten we met een boot ongeveer een half uur varen. De heenweg viel een beetje tegen aangezien wij niet konden zitten. Eenmaal daar aangekomen kregen we eerst een rondleiding met de bus over het eiland en vervolgens een rondleiding in de gevangenis door een ex-politiekgevangene. Het was een erg interessante rondleiding en hij eindigde bij de cel waar Nelson Mandela 17 jaar gevangen heeft gezeten. De terugweg was een stuk fijner aangezien we toen wel gewoon konden zitten. Na de trip zijn we nog naar een markt geweest in Waterfront en hebben we een ronde gelopen door het winkelcentrum.

Zaterdagavond heb ik met Dominik en Tschani de wedstrijd Duitsland-Ghana gekeken in een sportcafé bij ons in de straat. Het was erg gezellig en we zijn gauw genoeg na de wedstrijd weer naar huis gegaan.

Zondag stond weer een bergwandeling op de planning. Dominik, Tschani en ik wilde namelijk Table Mountain gaan beklimmen. We hadden gehoord dat er een mooie wandeling begon in Kirstenbosch bij de Botanical Gardens. Toen we daar aankwamen bleek het erg druk en duurde het even voor we een parkeerplaats hadden gevonden. Omdat we nog niet hadden ontbeten besloten we even snel wat te eten te halen. Helaas voor ons duurde dit een half uur waardoor we uiteindelijk pas rond 12 uur echt konden beginnen aan de wandeling. De wandeling was weer erg mooi en we moesten via ladders en door een waterval naar boven klimmen. Ook deze wandeling was weer erg zwaar maar het uitzicht was weer prachtig. Eenmaal aangekomen op de top hebben we de tijd genomen om uit te rusten en even wat te drinken. Om 4 uur werd het toch weer tijd om naar beneden te gaan en dit deden we via een andere route als de heenweg. We gingen namelijk via de andere kant naar beneden en deze weg bestond voornamelijk uit een trap van rotsen. Van deze terugweg kan ik nu nog genieten aangezien ik er behoorlijke spierpijn van heb gekregen. Toen ik eindelijk beneden was moesten we met de taxi naar Kirstenbosch aangezien we hier de auto geparkeerd hadden. Uiteindelijk waren we rond half 7 thuis terwijl we verwacht hadden rond 4 uur weer terug te zijn. Aangezien we alle drie erg moe waren besloten we om een film te kijken en pizza te bestellen. Hierna ben ik gauw genoeg naar bed gegaan.

Gister was weer een gewone werkdag en heb ik dus weer gewoon aan mijn opdracht gewerkt. Gisteravond ben ik weer met Dominik naar de wedstrijd gaan kijken in het sportcafé bij ons in de straat. Ik moest namelijk om 8 uur weer thuis zijn aangezien ik dan de huur van mijn auto moest betalen. Hierna was het een rustig avondje thuis.

Voor aankomend weekend staat nog niks gepland maar dat zal vanzelf wel weer komen. Naast mijn opdracht moet ik deze week nog een klein lijstje maken voor Alan voor zijn vakantie. Een collega van mij heeft namelijk een lijst gemaakt van dingen die ik hier nog moet doen en Alan heeft mij gevraagd of ik dat ook kon doen voor wanneer hij het geweldige dorpje Broekhuizen ging bezichtigen.

Ik hoop dat jullie het weer een mooi verhaal vonden en ook dit keer zal ik een kleine selectie van de foto`s hier op de site plaatsen.

Tot de volgende keer maar weer!

Groetjes Puck

  • 24 Juni 2014 - 21:19

    Jeanne Sturme:

    Wat een verhaal...je word goed bezig gehouden....je schrijft heel mooi...grappig dat alan jou huis zal gaan zien..geen tijd voor heimwee?...hoop nog meer van je te lezen!groetjes en geniet..Jeanne

  • 25 Juni 2014 - 10:45

    Henny:

    Heej Puck, ik lees dat je probeert alles te ontdekken wat maar kan........Of het nu eten of sightseeing is. Geniet er van...... Tot het volgende verslag. Groetjes Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vredendal

Puck

Actief sinds 11 Mei 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 5279

Voorgaande reizen:

13 Mei 2014 - 10 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: